3D nyomtatás tippek és trükkök

3D nyomtatás blog


2015\08\11 B. Bence 1 komment

ABS nyomtatás az i3-mal: gyűrűtartó kéz

Gondoltam teszek egy hosszabb, nagyobb próbát is arra nézve, hogy mire képes az i3 ABS nyomtatás terén. Mivel van fűthető tárgyasztal, elméletileg nincs akadálya az ABS nyomtatásnak. De valószínűleg sokan tudják, hogy azért az ABS sem olyan egyszerű anyag: főleg nagyobb alapterület esetén hajlamos vetemedni, "kunkorodni" a szélek mentén. Úgyhogy vettem egy gyűrűtartó kéz modellt, amit felnagyítottam kb. 150%-ra, és 0.2mm-es rétegvastagsággal, zöld ABS-szel kinyomtattam. Az eredmény nagyon szép lett! Bár igaz, hogy kerek alap esetén nem annyira jön elő a vetemedés, de szerintem ragasztószalagra simán nyomtatva ez is remek lett, és a tárgy felülete is szép.

Egy helyen, a hüvelykujj alatt egy kicsit a meredek "overhang" (kiszögellés) miatt nem lett olyan szép, de aztán gondoltam egyet, és bekapcsoltam a tárgyhűtő kis ventit, de csak 15%-os sebességre, mivel az ABS nagyon nem szereti, ha túl gyorsan hűl, ekkor hajlamos vetemedni és a rétegek is elválnak egymástól, nem lesz olyan erős az elkészült tárgy. Itt viszont nem volt szempont, hogy rétegek minél jobban összeforrjanak, így ráengedtem egy nagyon kis hűtést, hogy az overhang és a tárgy felülete is szebb legyen.

Néhány tipp az ABS nyomtatáshoz (a szeleteléshez Cura-t használtam):

  • Tárgyasztal hőmérséklet: 90-100C (én itt 90-et használtam)
  • Fúvóka hőmérséklet: 235C körül
  • Sebesség: normál PLA sebesség, azaz olyan 50-60mm/sec, de érdemes az első réteget lassabban nyomtatni (beállítva már a slicerben, vagy menüből manuálisan a nyomtatás elején), hogy jobban tapadjon az első réteg
  • Flow (%) paraméter (száladagolás szorzó): 108-110% (Cura-ban)

Korábbi blogbejegyzések:

PETG nyomtató szál: majdnem tökéletes ABS alternatíva

Aki már nyomtatott ABS anyaggal életében, az tudja, az ABS messze nem a legtökéletesebb nyomtató anyag: sajnos igencsak hajlamos a vetemedésre, azaz nagyobb alapterületű tárgyak esetén a széleken elkezd "felkunkorodni" a nyomtatott tárgy, ami a tárgy elmozdulásához is vezethet. Zárt nyomtató térrel ez ellen tehetünk, de az sem tökéletes megoldás. Illetve az ABS nyomtatás közben elég kellemetlen szagú. Viszont sokszor szükség van arra, hogy az erőssége és hőmérséklet állósága, kopásállósága miatt ezekkel a hátrányokkal együtt is az ABS anyagot válasszuk.

Ezzel szemben a PETG anyag ötvözi a PLA és az ABS előnyeit: nagyon erős tárgyakat lehet készíteni vele, valamivel rugalmasabb a PLA-nál (így nehezebben is törik el), nem vetemedik és alacsony tárgyasztal hőmérséklettel is nyomtathatunk és szaga sincsen.

Az első néhány eredmény a következő képeken látható

Meg kell, hogy mondjam, elégedett vagyok a kapott eredménnyel. Mostantól kezdve mindenkinek a PETG-t fogom ABS helyett ajánlani.

A Makerware ABS profilját használtam kiindulásnak, az extrúder hőmérsékletet 230-ra, a tárgyasztalt 70 fokra állítottam és valóban nem vetemedett. Majd még kisérletezek kicsit magasabb extrúder hőmérséklettel is, hátha akkor még erőssebb lesz a tárgy (de már így is nagyon erős, pl. a bástyát nem tudom eltörni, holott csak 15%-os kitöltéssel lett nyomtatva). Illetve kisérletezni kell majd azzal, hogy mennyire szükséges a tárgyhűtés. Most a kiszögellés részeken (overhang) még úgy tűnik, igényli, de a többi helyen anélkül is szép nyomat jön létre.

És hogy miért írtam, hogy majdnem tökéletes? Azért, mert az ára kicsit magasabb az ABS-nél. Hamarosan megjelenik a kínálatunkban a PETG is (eSUN PETG), az ára valamivel drágább lesz az ABS-nél, de szerintem megéri a plusz költség, ha elkerülhetjük az ABS-re jellemző vetemedést és még ráadásul nagyon erős anyagot kapunk.

Addig is itt az erősségről egy teszt: http://www.intservo.com/blogs/news/17937971-esun-s-new-product-petg-with-high-toughness-and-impact-strength

Frissítés! Felvettük a PETG anyagot a kínálatunkba: http://3dnyomtato.shoppe.hu/collections/kellekek/products/esun-petg-nyomtato-szal

2014\09\06 B. Bence 1 komment

Napi tipp: GoPro felfogató bilincs teljes kitöltéssel (PLA vs. ABS?)

Az egyik kollégám meghallotta, hogy 3D nyomtatással foglalkozunk. Van egy GoPro-ja, amit a hétvégére elvitt magával búvárkodni. A lámpa felfogatáshoz kellett egy bilincs, amit Tinkercad-ban megtervezett, én pedig kinyomtattam.

A dolog apropója, hogy mivel a bilincsnek elég erősnek kell lennie, ezért teljes (100%-os) kitöltéssel nyomtattam. Az ABS-t a vetemedési problémák és főleg a szaga miatt annyira nem kedvelem, bár korábban abban a hitben voltam, hogy az erősebb nyomtatást eredményez. Most viszont utánaolvastam, és kiderült, hogy a PLA erősebb modelleket eredményez FDM nyomtatásnál (a legtöbb 3D nyomtató nyomtatási elve, azaz hogy rétegről rétegre hozza létre a tárgyat). Az ABS csak fröccsöntésnél ad erősebb eredményt. A PLA-nak sokkal erősebb a rétegek közötti kötődése, és így mindkét irányban erősebb, mint az ABS. Az ABS egy kicsit rugalmasabb, illetve nagyobb hőmérsékletnek is ellenáll, de úgy tűnik a PLA is elég erős tud lenni, főleg a teljes kitöltéssel.

A terv itt szabadon elérhető, letölthető és másolható, módosítható: https://tinkercad.com/things/jqI9kMd8wVw-underwater-torchflashlight-mount-for-loc-line-arm

Napi tipp: aktív hűtés ABS-szel (első próba - fail)

A nagyon egyszerűen nyomtatható blu figurával próbáltam ki a következőt: ABS nyomtatás, aktív hűtéssel. Aki ért a 3D nyomtatáshoz, az némiképp megrökönyödéssel olvashatná a fenti ötletet, hiszen tudvalevő, hogy az ABS nem "szereti" a hideget, a gyors hűlés közben gyorsabban vetemedik, elválik a tárgyasztaltól, stb.

Ezek valóban ismert tények, én mégis sok helyen olvastam arról, hogy nem csak PLA-hoz lehet (sőt ott szinte kötelező) aktív hűtést használni, hanem ABS-hez is. Miért? Kb. ugyanazért, mint a PLA-hoz: hogy a hűtés következtében hamarabb megszilárduljon az anyag és elkerüljük a "szétkenődés" effektust, ezáltal szebb legyen a tárgy felülete.

És mit tapasztaltam a valóságban? Nos ami kétségtelen, hogy valóban szebb lett a tárgy felülete (0.2mm-en, 230 fokon, 105 fokos tárgyasztallal, 70 mm/sec-en nyomtatva), cserébe viszont néhány nem kívánt mellékhatás is fellépett:

  • Delaminálás: a lábnál látszik, hogy elvált majdnem teljesen az egyik réteg a másiktól, ott már gyakorlatilag a tárgy eltávolításakor eltört a test
  • Felpöndörödés: ez még nem is volt olyan vészes, mint gondoltam. Igaz, az első 5-6 rétegnél még nem kapcsoltam be a ventit, mert különben szinte biztosan elvált volna a tárgyasztaltól a nyomtatott tárgy, de azért így is az egyik lábnál megfigyelhető a felpöndörödés (lehet, hogy 110-115 fokos tárgyasztallal és/vagy némi ABS trutyival vagy hajlakkal lehetett volna segíteni ezen)
  • Szilárdság és erősség: a delamináláshoz kapcsolódik, hogy ahol nem is látszik ilyen repedés formájában, ott is elég gyenge a kötés a rétegek között: simán kézzel egyszerűen el tudtam törni darabokra az elkészült modellt. Tehát hűtéssel az elkészült ABS tárgy nem lesz valami erős.

Még nem adtam fel, mivel főleg a tárgy felületén megfigyelhető simaság a hűtésnek köszönhetően valószínűleg megéri a próbálgatást. Amivel még fogok próbálkozni, az egy kevésbé erős hűtés (most nagy fordulatszámon megy a venti, a PLA és a nyári meleg miatt), illetve megpróbálkozom a zárt temperált nyomtató térrel.