3D nyomtatás tippek és trükkök

3D nyomtatás blog


2015\08\11 B. Bence 1 komment

ABS nyomtatás az i3-mal: gyűrűtartó kéz

Gondoltam teszek egy hosszabb, nagyobb próbát is arra nézve, hogy mire képes az i3 ABS nyomtatás terén. Mivel van fűthető tárgyasztal, elméletileg nincs akadálya az ABS nyomtatásnak. De valószínűleg sokan tudják, hogy azért az ABS sem olyan egyszerű anyag: főleg nagyobb alapterület esetén hajlamos vetemedni, "kunkorodni" a szélek mentén. Úgyhogy vettem egy gyűrűtartó kéz modellt, amit felnagyítottam kb. 150%-ra, és 0.2mm-es rétegvastagsággal, zöld ABS-szel kinyomtattam. Az eredmény nagyon szép lett! Bár igaz, hogy kerek alap esetén nem annyira jön elő a vetemedés, de szerintem ragasztószalagra simán nyomtatva ez is remek lett, és a tárgy felülete is szép.

Egy helyen, a hüvelykujj alatt egy kicsit a meredek "overhang" (kiszögellés) miatt nem lett olyan szép, de aztán gondoltam egyet, és bekapcsoltam a tárgyhűtő kis ventit, de csak 15%-os sebességre, mivel az ABS nagyon nem szereti, ha túl gyorsan hűl, ekkor hajlamos vetemedni és a rétegek is elválnak egymástól, nem lesz olyan erős az elkészült tárgy. Itt viszont nem volt szempont, hogy rétegek minél jobban összeforrjanak, így ráengedtem egy nagyon kis hűtést, hogy az overhang és a tárgy felülete is szebb legyen.

Néhány tipp az ABS nyomtatáshoz (a szeleteléshez Cura-t használtam):

  • Tárgyasztal hőmérséklet: 90-100C (én itt 90-et használtam)
  • Fúvóka hőmérséklet: 235C körül
  • Sebesség: normál PLA sebesség, azaz olyan 50-60mm/sec, de érdemes az első réteget lassabban nyomtatni (beállítva már a slicerben, vagy menüből manuálisan a nyomtatás elején), hogy jobban tapadjon az első réteg
  • Flow (%) paraméter (száladagolás szorzó): 108-110% (Cura-ban)

Korábbi blogbejegyzések:

Napi tipp: PLA nyomtatás hűtéssel és hűtés nélkül

Szerettem volna egyszer bemutatni, hogy milyen nagy különbséget jelent PLA-val való nyomtatásnál az aktív hűtés. Ennek demonstrálására kinyomtattam először ventivel, majd venti nélkül a képeken látható kis madarat. Az eredmény magáért beszél: a venti nélküli elég ronda lett, a ventis viszont szép és még a meredek kiszögellések is szépek, alátámasztás nélkül is. Ennyit számít az aktív hűtés.

Hűtés nélkül esetleg nagy alapterületű, egyszerű, kiszögellések nélküli dolgokat lehetne nyomtatni, de szerintem nem érdemes. A PLA szereti a hűtést. :)

Napi tipp: overhang (kiszögellés) teszt

Ezzel a nyomtatással az overhang (kiszögellés) szabályait szerettem volna megmutatni. Alapból a 3D nyomtatás kapcsán (az alátámasztás nélküli, FDM elvű nyomtatók esetén) azt szokták mondani, hogy 45 foknál kisebb szöget már vagy nem vagy csak nehezen tud a nyomtató alátámasztás nélkül nyomtatni, hiszen ezek a dolgok a "levegőben" vannak, és a nyomtató sem tudja meghazudtolni a fizika törvényeit.

Az alaptézis szerint a 45 fok még azért működik, mert ebben a szögben az alsóbb réteg még éppen megtámasztja a következő réteget, nincs olyan nagy eltolódás a szintekben, hogy a "semmibe" nyomtasson a nyomtató. Nos a 45 fok valóban egy konzervatív érték, ezzel még nincs baja a nyomtatónak, de a képen látható, hogy még a 35-30 fok is elfogadható.

A többi esetben is egyébként nem is mindig az volt a hibajelenség, hogy nem tudta a meredek szögben emelkedő részt kinyomtatni a nyomtató, hanem az ilyen helyeken (kiszögelléseknél) gyakran előforduló felpöndörödés jelenség látható (hogy a kiszögellések végei felkunkorodnak). Ennek okait még én is vizsgálom, illetve leginkább próbálom megtalálni a megoldást, mert problémás, ha felkunkorodik egy rész, mivel akkor pl. a nem használt extrúder fúvókája könnyebben beleakad, és akár fel is szedheti a tárgyasztalról, ha kis darabról van szó. Én most jelenleg a hűtésre tippelek, de még nem tudom, hogy túl sok vagy túl kevés. :)

Napi tipp: aktív hűtés ABS-szel (első próba - fail)

A nagyon egyszerűen nyomtatható blu figurával próbáltam ki a következőt: ABS nyomtatás, aktív hűtéssel. Aki ért a 3D nyomtatáshoz, az némiképp megrökönyödéssel olvashatná a fenti ötletet, hiszen tudvalevő, hogy az ABS nem "szereti" a hideget, a gyors hűlés közben gyorsabban vetemedik, elválik a tárgyasztaltól, stb.

Ezek valóban ismert tények, én mégis sok helyen olvastam arról, hogy nem csak PLA-hoz lehet (sőt ott szinte kötelező) aktív hűtést használni, hanem ABS-hez is. Miért? Kb. ugyanazért, mint a PLA-hoz: hogy a hűtés következtében hamarabb megszilárduljon az anyag és elkerüljük a "szétkenődés" effektust, ezáltal szebb legyen a tárgy felülete.

És mit tapasztaltam a valóságban? Nos ami kétségtelen, hogy valóban szebb lett a tárgy felülete (0.2mm-en, 230 fokon, 105 fokos tárgyasztallal, 70 mm/sec-en nyomtatva), cserébe viszont néhány nem kívánt mellékhatás is fellépett:

  • Delaminálás: a lábnál látszik, hogy elvált majdnem teljesen az egyik réteg a másiktól, ott már gyakorlatilag a tárgy eltávolításakor eltört a test
  • Felpöndörödés: ez még nem is volt olyan vészes, mint gondoltam. Igaz, az első 5-6 rétegnél még nem kapcsoltam be a ventit, mert különben szinte biztosan elvált volna a tárgyasztaltól a nyomtatott tárgy, de azért így is az egyik lábnál megfigyelhető a felpöndörödés (lehet, hogy 110-115 fokos tárgyasztallal és/vagy némi ABS trutyival vagy hajlakkal lehetett volna segíteni ezen)
  • Szilárdság és erősség: a delamináláshoz kapcsolódik, hogy ahol nem is látszik ilyen repedés formájában, ott is elég gyenge a kötés a rétegek között: simán kézzel egyszerűen el tudtam törni darabokra az elkészült modellt. Tehát hűtéssel az elkészült ABS tárgy nem lesz valami erős.

Még nem adtam fel, mivel főleg a tárgy felületén megfigyelhető simaság a hűtésnek köszönhetően valószínűleg megéri a próbálgatást. Amivel még fogok próbálkozni, az egy kevésbé erős hűtés (most nagy fordulatszámon megy a venti, a PLA és a nyári meleg miatt), illetve megpróbálkozom a zárt temperált nyomtató térrel.