3D nyomtatás tippek és trükkök

3D nyomtatás blog


Bazi nagy váza

Kerestem egy jó kis váza modellt, amit ki tudok nyomtatni váza módban. Találtam is egyet, amit 150%-ra nagyítottam, hogy még nagyobb legyen. Utána a rétegvastagságot 0.25mm-re állítottam a Simplify3D-ben és bekapcsoltam a váza módot: a váza módban egy folyamatos "vonalat" húz a nyomtató és nem "ugrik" rétegenként, hanem fokozatosan emelkedik spirálisan. Ezzel sokkal gyorsabb lesz a nyomtatás, viszont érthető okoknál fogva itt nem tudunk kitötlést használni és mindig csak 1 fal vastag lesz a tárgy.

Az eredmény így is elég tartós és erős. Bár szerintem ez inkább csak dekorációs célra alkalmas, a víz ugyan nem szivárgott belőle, de idővel szerintem a rétegek mentén apró repedések jelenhetnek meg.

A képeken talán jól látszik, milyen szépen és pontosan illeszti a rétegeket a Duplicator 6.

Velencei maszk - karácsonyi buliba

Céges karácsonyi rendezvényre maszkban kellett megjelenni. Mivel nem akartam kölcsönözni, és emlékeztem, hogy már láttam ilyet (3D nyomtatott maszkot), körbenéztem a thingiverse-en és találtam is egy nagyon szép velencei karnevál maszkot. Ez az egyik legnagyobb dolog, amit nyomtattam (18 cm magas, és 0.25mm-es rétegvastagsággal is 9 órát nyomtatta), nem sok híján, hogy a teljes magasságot kihasználta (kicsit féltem is, mert a vége felé már dörzsölte a szálat a vázhoz). De a végén nagyon szépen sikerült. Ezt is a Wanhao i3-mal nyomtattam.

És festés után (arany színű akril - Pentart):

B.U.É.K! Malacpersely...

Szilveszterre való tekintettel egy malaccal kapcsolatos dolgot nyomtattam: egy nagy malacperselyt (Mr. Piggy Bank). Az eredeti modellt kicsit fel is nagyítottam, hogy még nagyobb legyen. Így tartott több mint 5 és fél órát a nyomtatás, és kb. 150 gramm anyagot fogyasztott el. 0.3mm-en nyomtattam, hogy hamarabb meg legyen, illetve ebben a méretben szerintem már nem is nagyon érdemes kisebb rétegvastagságot használni. 70mm/sec-cel, fehér PLA-val nyomtattam.

Végül megfestettük, hogy egy kicsit feldobjuk.

Egyúttal minden kedves blogolvasónak sikerekben gazdag új évet kívánunk!

1 fejű sárkány

A múlt heti sikertelen kísérlet után újra megpróbáltam kinyomtatni a sárkány modellt, és próbálkozásomat ezúttal siker koronázta. :) Nem volt rövid a nyomtatási idő (majd 5 óra, 0.2mm-en), de szerintem megérte. Kicsit lassabbra vettem a sebességet, mert a szárnyak tetején vannak vékony részletek, amelyek gyors nyomtatás esetén nem biztos, hogy jól kijöttem volna. Alapvetően nagyon elégedett vagyok a minőséggel!

2014\01\16 B. Bence 3 komment

A katedrális

A mai projekt egy katedrális volt. Jó hosszú nyomtatás volt (több, mint 7 óra), még úgy is, hogy az eredeti méret 75%-ra csökkentettem a méretet (ami lehet, hogy hiba volt, mindjárt meglátjuk miért).

Amikor hazaértem és megláttam az elkészült katedrálist, úgy látszott, hogy tökéletesen sikerült (lásd a képeken). Aztán amikor eltávolítottam a tárgyasztalról (hát ez sem volt egyszerű, mert nagyon vékony kis lábakon áll, bár legalább a tapadással nem volt gond - huh), akkor láttam, hogy a belső oldalán a boltíves oszlopok szinte végig kidőltek. Hm... Hát ez érdekes, főleg annak fényében, hogy az első oldal és elől is még a legapróbb részletek is szépen ki lettek nyomtatva, pedig nagyok vékony egy-két helyen. Minden esetre leírom a blogon a tisztesség kedvéért, hogy a másik oldala bizony nem lett már olyan tökéletes. Készíthettem volna képeket csak a jó oldaláról, de akkor nem tanulnánk ebből az esetből. :)

De mi is lehet ennek az oka, hogy azon az oldalon ugyanazok az oszlopok kidőltek, ami a másikon tökéletes volt? Csak tippelni tudok, amelyek ezek volnának, valószínűségi sorrendben:

  • A tárgyasztal azon az oldalon kicsit magasabban van, nem tökéletes a szintezés, ezért a magasság különbségből adódóan ott nagyobb feszültség volt azokon a rétegeken (vagy jobban súrolta az extrúder a nyomtatott réteget)
  • Túl nagy volt a sebesség (bár direkt lassítottam olyan 50mm/sec-re, mert apró vékony részletekből áll szinte az egész modell)
  • Lehet, hogy a kitöltést (infill) 0%-ra kellett volna vennem (hagytam az alapértelmezés szerinti 10%-ot), ugyanis a Makerware által készített nyomtatási terv hajlamos arra, hogy még a nagyon kis alapterületű részek kitöltésénél is gyorsan nyomtatja az infillt (kitöltést), ami kis területen nagy rezonanciát okozhat (a sebesség és a kis területre koncentrált mozgás miatt)
  • Lehet, hogy a 75%-osra való méretcsökkentés már túl nagy volt: a modell készítő gondolom az eredeti 100%-os méretarányra optimalizálta a falak vastagságát, a részletek kidolgozottságát, és lehet, hogy a csökkentés miatt már nem volt optimális a modell
  • Esetleg mechanikai probléma: megnézem majd, hogy jól csúsznak-e tengelyek, illetve hogy a szíjak is megfelelően feszesek-e
  • Esetleg maga az STL volt hibás a méretcsökkentés után. Van egy ingyenes, webes STL ellenőrző és javító szolgáltatás, amin majd meg fogom nézni, hogy volt-e hiba az STL-ben: http://cloud.netfabb.com/

Mindezek ellenére azért elégedett vagyok az eredménnyel, persze kár, hogy az egyik oldala nem lett jó, de majd nem azt a felét nézem. :)