Összepattintható lámpa (~Luxo Jr)

 

A mai napra egy összepattinthatós lámpát választottam (Snap Together Mini Lamp). Ez egy viszonylag egyszerű nyomtatási feladat, 3 részből áll.

A nyomtatáshoz szürke (ezüst) PLA-t használtam, a gyári Wanhao márkájút. A fűtött felületen egy üveglap van, amit 3-4 réteg hajlakkal fedtem be (erről később) és utána újraszinteztem a tárgyasztalt (az előző adag felvitt hajlakk már jó vastag volt, most kicsit vékonyabb lett a réteg, ezért). 60 fokos tárgyasztalt, 200 fokos extrúder hőmérsékletet és 70mm/sec-es nyomtatási sebességet és 0.2mm-es rétegvastagságot választottam a Makerware-ben.

Elsőként a sok kis apró alkatrészt nyomtattam ki. Alkalmaztam az általam sokszor bevetett trükköt, hogy a nyomtató menüjében a nyomtatás elindítása utána a Change Speed menüpont alatt visszavettem a sebességet 0.7x-es szorzóra. Ezzel az első réteget sokkal biztosabban lehet kinyomtatni, nem húzza maga után az extrúder a szálat, ami nem is biztos, hogy megfelelően tapadna a nagyobb sebesség miatt. Az első 1-2 réteg után a sebességet vissza lehet állítani az eredeti 1x vagy akár magasabb szorzóra. Az első próbálkozásom nem jött össze, a szintezésnél túl távol került a fúvóka a tárgyasztaltól, így nem tudta "odapaszírozni" az első réteget a nyomtató, így az egyik kis alkatrész külső peremét elhúzta a nyomtató. Elölről kezdtem, újraszinteztem, másodszorra jó lett. Az alkatrészek elég szorosan illeszkednek, lehet, hogy érdemesebb lett volna ABS-t használni, mert az kicsit rugalmasabb.

Másodszorra a búrát nyomtattam, ez kb. másfél óra alatt meg is volt. Itt nem volt semmi probléma, leszámítva, hogy a búra teteje (igazából a kúp legkeskenyebb része, csak a nyomtatás szempontjából a teteje) egy úgynevezett bridge (áthidalási) szituáció, ahol a nyomtatónak a levegőben kell nyomtatnia. Ez a legtöbb esetben jól sikerül, PLA esetén viszont az első ilyen réteg kicsi "lelógós" lehet, azaz 1-2 vékony szál lóghat a "plafonról". De ezeket eltávolítva is szép eredményt kapunk, meg ebben az esetben ez belül van, nem is látszik.

Végül a talp került kinyomtatásra. Sima ügy volt.

Következett a lámpa összerakása. Sajnos a pattintós részek elég szűkösek, és a PLA eleve viszonylag rideg, így sikerült 2 alkatrészt eltörni. Ezeket újra kellet nyomtatni. Mivel az összes kis alkatrész 1 STL volt, és nem akartam újra nyomtatni mindet, ezért a tinkercad.com online 3D modellezővel kiszedtem az STL-ből azokat az alkatrészeket, amelyek nem törtek el.